موشکهای‌ایرانی که از پرتابگرهای‌متحرک استفاده می کنند و دارای سوخت جامد هستند می‌توانند به سرعت آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز به سرعت محل را ترک کنند. همچنین نسل های جدید موشک شهاب 3 به سرهای جنگی خوشه ای مسلح شده‌اند که حاوی 1000 بمب لت است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، اندیشکده آمریکایی CSIS از جمله مراکز مهم مطالعاتی در آمریکا محسوب می شود که هر ساله در حوزه های مختلفی از جمله مسائل سیاست خارجی ، نظامی و تسلیحات کشتار جمعی گزارشات مختلفی را منتشر می کند. این گزارش که به قلم آنتونی کوردزمن نوشته شده است به تاثیر پیشرفت های هسته ای و موشکی ایران بر توازن نظامی خلیج فارس می پردازد. البته در این گزارش نیز در بسیاری از موارد به ادبیات مشابه با صحبتهای مقامات تندرو و جنگ طلب در کاخ سفید و دولت آمریکا برمی خوریم.

هرچند گزیده این گزارش در رسانه های کشورمان منتشر شده اما نظر به اهمیت برخی تحلیل ها و اعترافات موجود در خصوص تقویت توان موشکی ایران در سالهای اخیر، با توجه به تهدیدات اخیر برخی مسئولان آمریکایی، خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

در ابتدای این گزارش با عباراتی نظیر ایران به دنبال سلاح اتمی، خطر موشکهای دوربرد ایران و یا احتمال حمله موشکهای هسته ای ایران به خاک آمریکا تلاش شده ادعاهای واهی برخی مقامات غربی و صهیونیستی همچنان زنده و مهم جلوه داده شود.

یکی از اولین نکاتی که در این گزارش توجه خواندنه را به خود جلب می کند بحث عدم اشراف غربی ها به توان نظامی و خصوصا موشکی ایران است. در حوزه های گوناگون مثل پیشرفت برنامه های تحقیقاتی ایران، دقت و قدرت تخریب موشکهای ایرانی، تعداد آنها، سیلوهای زیرزمینی و پرتابگرهای متحرک و در بسیاری دیگر از مولفه ها شاهد این نکته هستیم که طرف غربی نتوانسته است به یک تخمین صحیح از توانایی های ایران دست پیدا کند.

در این گزارش در ابتدا نگاهی به تاریخچه برنامه موشکی ایران شده و از راکتهای ایرانی مثل سری زلزال و شاهین به عنوان اولین گام های ایران در صنعت موشکی یاد شده است.

عکس/ موشک

موشک زلزال

در ادامه این گزارش اینگونه آمده است: ایران در دو دهه اخیر تاکید زیادی را بر روی موشکهای بالستیک به منظور مقابله با تهدید اسراییل و نیروهای ائتلاف در منطقه و همچنین قدرت نمایی در خاورمیانه داشته است. ایران از زمان جنگ خود با عراق در دهه 1980 میلادی برنامه موشکی خود را آغاز کرده و امروزه با داشتن بیش از 1000 فروند موشک که برد آنها بین 90 تا 1200 مایل است دارای بزرگترین زرادخانه موشکی در بین کشورهای منطقه است.

در گزارش سال 2012 وزارت دفاع آمریکا که در این مقاله به آن استناد شده است، این گونه آمده است: تمرینات موشکی در ایران در نقاط مختلف این کشور به صورت معمول ادامه یافته است. ایران کار بر روی ارتقاء موشکهای بالستیک خود خصوصا گونه ای از موشک شهاب 3 با برد 2000 کیلومتر به نام " عاشورا " را ادامه داده است. ایران به غیر از ارتقاء در حوزه کمیت، قدرت تخریب و دقت موشکهای فعلی خود را افزایش داده و از سرهای جنگی جدید حاوی بمبلتها را نیز برای آنها نصب کرده است.

تحلیلگر مشهور این گزارش تاکید می کند که "نیروی موشکی ایران به طور کلی بر پایه واحدهای متحرک است که موقعیت خاصی برای پرتاب نیاز ندارد. "

یکی از نکاتی که مکررا در این گزارش بیان می شود بحث موشکهای قاره پیما و هدف قرار دادن آمریکا توسط موشکهای ایرانی است و در بخش های مختلفی از این گزارش به بهانه های گوناگون عنوان می شود که هدف نهایی ایران داشتن موشکهای بالستیک قاره پیما با توانایی رسیدن به خاک آمریکا است.

در بخش راکتها و موشکهای کوتاه برد، این گزارش به سامانه هایی همچون نازعات ، زلزال ، فاتح 110 و خلیج فارس اشاره می کند.

این گزارش برای نمونه از راکت زلزال به عنوان راکتی با سوخت جامد نام می برد که در گونه های جدید برد آن در حدود 400 کیلومتر بوده و یک سر جنگی به وزن 600 کیلوگرم را حمل می کند.

موشک فاتح 110 از دیگر تولیدات نیروهای مسلح کشورمان است که مورد توجه این گزارش قرار گرفته و درباره آن آمده است: متاسفانه اطلاعات کافی درباره دقت و تعداد عملیاتی این موشک وجود ندارد. به نظر می رسد که تولید این سامانه از سال 2004 میلادی آغاز شده و تاکنون صدها فروند از آنها تولید شده است. این موشک تا به امروز تحت دو برنامه ارتقاء اصلی قرار گرفته است و به نظر مدلهای جدیدتر از سرجنگی سنگین تر، برد بیشتر و همچنین یک سامانه هدایت اینرسیایی بهره می برند.

عکس/ موشک

موشک فاتح 110

اندیشکده آمریکایی CSIS همچنین اعلام می کند که ایران در آگوست 2012 میلادی از یک گونه ارتقاء یافته این موشک با عنوان خلیج فارس رونمایی کرده و آن را به عنوان یک موشک بالستیک ضد کشتی معرفی کرد. ایران اعلام کرده است که این موشک دارای نوعی سامانه راداری غیر فعال بوده و برد آن در حدود 300 کیلومتر است. هر چند که ادعاهای ایران درباره دقت موشک های سری خلیج فارس و فاتح 110 به نظر حقیقی نبوده و سوالاتی درباره آن وجود دارد. "

عکس/ موشک

موشک خلیج فارس

به گزارش مشرق، البته در چند سال اخیر چندین بار تصاویر مربوط به آزمایش های موشکی سری خلیج فارس و فاتح 110 پخش شده و بدون هیچ شکی قابلیت نقطه زنی این موشکها و همچنین تخریب اهداف دریایی برای آنها به اثبات رسیده است. حال با وجود پخش این تصاویر این گونه ادعاها از طرف کارشناسان آمریکایی قابل تامل به نظر می رسد.

تحلیلگر مذکور در ادامه با طرح سوالاتی، خطاب به خوانندگان این گزارش می نویسد: " اگر ایران بتواند موشکی با سامانه هدف گیری و دقت بالا را تولید کند ، کشتی های عبوری در منطقه و همچنین نیروهای دریایی آمریکا با تهدید بزرگی رو به رو خواهند شد. حتی ایران می تواند با استفاده از این موشکها و شلیک همزمان تعدادی از آنها، به سامانه های دفاع ضد موشکی زمین پایه نفوذ کرده و آنها را از بین ببرد. ایران به دنبال استفاده از قایق های تندرو و مین برای بستن تنگه هرمز است و با استفاده از این موشکها می تواند با کشتی های بزرگتری که قصد مقابله با این عملیات را دارند درگیر شود."

در بخش دیگر این گزارش به موشکهای سری شهاب 1 و 2 اشاره شده است. نویسنده این گزارش معتقد است که این موشکها به ترتیب بر پایه تکنولوژی موشکهای اسکاد بی و اسکاد سی ساخته شده اند اما این تنها مربوط به سالهای اولیه بوده است و در حال حاضر اطلاعاتی از ارتقاء هایی که توسط کارشناسان ایرانی بر روی این موشکها ایجاد شده است در دست نیست.

عکس/ موشک

موشک اسکاد B

بر اساس این گزارش منابع غربی، در حال حاضر چیزی در حدود 300 تا 400 فروند موشک شهاب 1 و 2 در ایران موجود است.

جمع بندی کلی این گزارش از موشکهای شهاب 1 و 2 این گونه است:

- هر دو موشک مورد نظر از گونه ای با پرتابگر متحرک هستند و به دلیل نیاز به پشتیبانی لجستیک در فاصله ای نزدیک به پایگاه های خود قرار دارند. بر اساس این گزارش موشک " قیام " نمونه پیشرفته تر موشک شهاب 2 به حساب می آید . این موشک بردی بین 500 تا 1000 کیلومتر دارد و اولین موشک ایرانی بدون باله در بدنه بوده و می توان با سرعت بالا هدف خود را مورد اثابت قرار دهند.

عکس/ موشک

موشک قیام-1

تحلیل مکور تاکید می کند که افزایش تعداد موشکهای بالستیک ایرانی در کنار تولید بومی موشکهای کروز ضد کشتی در ایران و همچنین توسعه اولین موشک کروز برد بلند حمله به اهداف زمینی در ایران نشان می دهد که ایران به دنبال این است که از این توان موشکی به عنوان نیرویی بازدارنده و در صورت لزوم بر علیه نیروهای منطقه ای و آمریکایی استفاده کند.

بخش زیادی از این گزارش به بحث موشکهای برد متوسط و بلند ایران می پردازد. نویسنده، موشک شهاب 3 را موشکی با سوخت مایع و پرتابگر متحرک می داند.

به اعتقاد وی، کارشناسان غربی نظرات مختلفی را درباره برد و وزن سرجنگی موشک شهاب 3 مطرح می کنند. در حوزه برد نظرات بین 800 تا 1300 کیلومتر با داشتن یک سر جنگی به وزن 1 تن را مطرح می کنند.

وی به نقل از این کارشناسان می نویسد: بر اساس تصاویر موجود از موشک شهاب 3 معتقد هستند که این موشک تحت چندین گونه از ارتقاء قرار گرفته است که از جمله آن می توان به کاهش اندازه بالکهای انتهایی، تغییر جنس بدنه از فولاد به آلومینیوم برای کاهش وزن ، کاهش وزن سر جنگی ، افزایش طول برای داشتن سوخت بیشتر و همچنین تغییر سامانه های هدایتی اشاره کرد.

عکس/ موشک

موشک شهاب 3

آنتونی کوردزمن اضافه می کند: اما شاید مهمترین تغییر در بحث سر جنگی باشد ، جایی که سر جنگی قدیمی با شکلی جدید شبیه به سر پستانک نوزاد تغییر یافته است. این سر جنگی برای افزایش شتاب در مرحله ورود مجدد و احتمالا برای انفجار بر بالای هدف که برای استفاده از سر جنگی مجهز به قابلیت " پالس الکترومغناطیسی یا همان EMP " لازم است مجهز شده است.

بر اساس نظر این تحلیلگر موشکی، ارتقاء های انجام شده باعث افزایش برد موشک شهاب 3 به حدود 1500 تا 1800 کیلومتر شده است و این در حالی است که بعضی نیز برد این موشک را در حدود 2500 کیلومتر اعلام می کنند. به نظر می رسد که افزایش طول موشک و سوخت باعث شده است که زمان کار موتور در حدود 10 ثانیه افزایش یابد که این زمان باعث افزایش برد می شود.

عکس/ موشک

موشک شهاب 3 با سر جنگی متفاوت

وی اضافه کرده است: بر اساس گزارشات موجود گونه هایی از شهاب 3 از سوخت جامد استفاده می کند که این مسئله باعث افزایش توانایی این موشک خصوصا در بحث کاهش زمان پرتاب می شود. موشکهایی که از پرتابگرهای متحرک استفاده کرده و دارای سوخت جامد هستند می توانند به سرعت آماده پرتاب شده پس از شلیک نیز پرتابگر و خدمه آن به سرعت محل را ترک کنند. بر اساس گزارشات نسل های جدید موشک شهاب 3 به سرهای جنگی خوشه ای مسلح شده اند که حاوی 1000 بمب لت است.

در ادامه، نویسنده به گزارش وزارت دفاع آمریکا به کنگره در سال 2012 درباره تهدید ایران اشاره می کند ، در این گزارش ذکر شده است که موشکهای ایرانی دقیق تر شده و همچنین از مهمات خوشه ای بهره می برند: " به غیر از افزایش تعداد موشکها به صورت مداوم ، ایران اثرگذاری و مرگباری موشکهای خود را نیز با افزایش دقت و استفاده از سرهای جنگی خوشه ای در آنها افزایش داده است."

اما گزارش در ادامه خود به موشک سجیل می رسد. به نظر می رسد که بحث سوخت جامد و افزایش دقت این موشک بسیار مورد توجه کارشناسان غربی قرار گرفته است .

درمورد سجیل در این گزارش آمده است: "موشک سجیل که اولین بار در می 2009 میلادی آزمایش شد اولین موشک دو مرحله ای ایران با سوخت جامد به حساب می آید و از سایر موشکهای ایرانی متفاوت تر به نظر می رسد. تمامی کارشناسان برد این موشک را بیش از 1800 کیلومتر و اکثر آنها برد آن را بیش از 2000 کیلومتر اعلام کرده اند. تغییراتی که در سر جنگی این موشک اعمال شده است احتمال شناسایی آن توسط رادار را کاهش می دهد."

کوردزمن به نقل از نشریه معتبر جینز درباره موشک سجیل معتقد است که "سجیل از سیستم هدایت پیشرفته ای استفاده کرده و خطای آن نسبت به خانواده موشکهای شهاب کاهش یافته است. این موشکها با توجه به استفاده از سوخت جامد همیشه آماده پرتاب هستند. البته به دلیل نبود اطلاعات کافی نمی توان اطلاعات کافی درباره تعداد این موشکها و پرتابگرهای آن اعلام کرد."

البته این گزارش به موشک عاشورا به عنوان گونه اولیه سجیل اشاره می کند. به نظر نویسنده موشک عاشورا گونه اولیه این موشک بوده است که آزمایشات مربوط به آن از سال 2008 به عنوان یک موشک بالستیک با سوخت جامد آغاز شده است و سپس نام آن به سجیل تغییر یافته است. موشکی که در سال 2009 تست شد در حقیقت سجیل 2 بوده و کارشناسان بردی تا حدود 2500 کیلومتر را نیز با داشتن یک سر جنگی 750 کیلوگرمی برای آن اعلام کردند.

عکس/ موشک

موشک های دوربرد سجیل(سمت راست) و قدرF(سمت چپ)

استفاده از سوخت جامد در این موشک از جملات نکاتی مهمی است که در گزارش مذکور به آن اشاره شده و آمده است: استفاده موشک سجیل از سوخت جامد برتری محسوسی نسبت به خانواده شهاب را به این موشک می دهد. سجیل تقریبا همیشه آماده پرتاب بوده و با توجه به این که از سوخت جامد بهره می برد حمل و نقل آن آسان تر است و در نتیجه از بقاء پذیری بالاتری در برابر حملات برخوردار است.

در بخش دیگری از این گزارش به بحث پرتاب گرهای متحرک و سیلوهای زیر زمینی موشکی ایران پرداخته شده است. نویسنده این مقاله معتقد است که استفاده از پرتابگرهای متحرک، بقاء پذیری نیروی موشکی ایران را افزایش داده و به ایران کمک می کند که در کمترین زمان به شلیک موشک های خود اقدام کند.

اما در جریان رزمایش موشکی پیامبر اعظم 6 بود که ایران برای اولین بار از سیلوهای زیر زمینی موشکی خود رونمایی کرد.

اندیشکده آمریکایی CSIS در ادامه گزارش خود تاکید می کند که ایران در کنار ایالات متحده آمریکا، روسیه و چین جزء تنها دارندگان سیلوهای زیر زمینی پرتاب موشک است.

اما تحلیل این گزارش از سیلوهای ایرانی نیز جالب است: "سیلوهای به نمایش در آمده در ایران متفاوت از نمونه های چینی، روسی و یا آمریکایی بودند و با تجزیه و دقت به تصاویر پرتاب از آنها می توان متوجه شد که قطر این سیلوها به نسبت گونه های غیر ایرانی بسیار بزرگتر است که این امر خروج گازهای حاصل از احتراق موتور موشک را آسان تر کرده و در کل بخشی از محدودیتهای پرتابگرهای ساخت آمریکا، روسیه و چین در نمونه ایرانی از بین رفته است. البته باید گفت که ایران می تواند در آینده با استفاده از سیلوها موشکهای سنگین تر را نیز پرتاب کند."

عکس/ موشک

سیلوی پرتاب زیر زمینی موشک سپاه

در این گزارش از مقوله دقت به عنوان دغدغه های سازندگان موشکهای میان برد و احیانا برد بلند ایران یاد شده است. به نظر کارشناسان غربی ایران مدتهاست که به دنیال روشی برای افزایش دقت موشکهای بالستیک خود است. در این گزارش این گونه آمده است که در حال حاضر بخش های تحقیق و مطالعاتی ایران در بخش موشکهای بالستیک در سه بخش افزایش دقت، افزایش تولید و همچنین افزایش قدرت تخریب فعال هستند.

در پایان این گزارش نیز اشاره ای به موشکهای کروز ایرانی نیز شده و با تحلیل سناریوهای جنگی درباره احتمال حمله به ایران به جنگهای 33 روزه ، 22 روزه و 8 روزه اشاره و آمده است که چگونه نیروهایی همچون حزب الله لبنان و حماس با استفاده از نیروی موشکی که در مقایسه با ایران بسیار کوچکتر و کم توان تر است، توانستند به نوعی برابری با اسراییل رسیده و خصوصا از لحاظ روانی جوی از ترس و وحشت را در سرزمین های اشغالی ایجاد کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 148
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 14
  • yaser ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    5 2
    موشک قیام 1 واقعا خوفناکه
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    1 3
    فریب این گزارش ها را نخورید - انها الکی رقیب را بالا می اورندتا بتوانند خوب مشت بزنندش
    • ناشناس IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      2 0
      اینطوری نگو جناب اگه اینطوری بود 1 روزه امریکا کشور رو اشغال میکرد
  • هادی ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    2 2
    سلام مشرق جون... این خبر را اطلاع رسانی کن تا یه ذره از ناراحتیم فروکش کنه
  • سروش ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    3 1
    جناب آقای ظریف با ظرافت و دقت بالا این متن را چندیدن بار بخوان و 20 باز از رویش بنویس این متن تحقیق اندیشکده آمریکایی است نه بلوف تنها کسی که از موشکهای ایرانی حراس دارد ایالات متخده آمریکاست کل ایالات و تنها کسی که بمب اتم آمریکا ترسیده فقط و فقط تو متفکرین به سبک تو هستند.
  • علی ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    1 1
    یک سوال هیشکی میدنه این سیلوها چطور دوباره بعد از شلیک دوباره بارگذاری میشن ؟ آیا تعداد موشک دورن خود سیلو مثل خشاب اسلحه یا مخزن تانک وجود داره بعد جایگزین میشه یا نه از بیرون دوباره باید موشک حمل و بارگذاری بشه؟
  • حزب الله پیروز است ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    2 2
    درود خدا بر روان پاک شهید طهرانی مقدم که بعد از شهادتش هم نامش لرزه بر اندام دشمن می اندازد
  • amir ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    ممنونم عالی بود
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    3 0
    بقول مرحوم آقا مجتبی تهرانی، ابر قدرت فقط خداست
  • سید محمد ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    سلام ممنون از پرداختن به این موضوع لطفا اگر امکان دارد اصل گزارش را هم برای دانلود بگذارید
  • ناشناس ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    1 0
    بابا نکنید این کارارو! اینا میخوان دنیا رو ما حساس شه پرونده مون رو ببرن شورای امنیت!!!
  • عبدالعباس ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    بازوهای بلند ... مستند شبکه المیادین در مورد سناریو جنگ آینده ایران و آمریکا جالبه ... الاذرع الطویله ...
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    1 0
    خدا رحمت کند شهید طهرانی مقدم را
    • محمود IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      2 0
      شهید‌تهرانی‌مقدم‌یک‌اسطوره‌بود‌درود‌بر‌روح‌پاکش
  • mojtaba ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    anche ke midanid besyar kamtar az on ast ke nemidanid
  • علی ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    1 0
    یک سوال هیشکی میدنه این سیلوها چطور دوباره بعد از شلیک دوباره بارگذاری میشن ؟ آیا تعداد موشک دورن خود سیلو مثل خشاب اسلحه یا مخزن تانک وجود داره بعد جایگزین میشه یا نه از بیرون دوباره باید موشک حمل و بارگذاری بشه؟
  • علی ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 3
    توهم داریم
  • علی ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    یک سوال هیشکی میدنه این سیلوها چطور دوباره بعد از شلیک دوباره بارگذاری میشن ؟ آیا تعداد موشک دورن خود سیلو مثل خشاب اسلحه یا مخزن تانک وجود داره بعد جایگزین میشه یا نه از بیرون دوباره باید موشک حمل و بارگذاری بشه؟
  • هادی ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 0
    تا کور شود هرآنکه نتواند دید این دشمن رو باید ترسوند دست و پنجه بچه های صنایع دفاعی درد نکنه
  • حسین ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 0
    ما شاءالله حزب الله
  • محمد ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    2 0
    اسراییل از 2 چیز وحشت داره... پرچم سرخ حسین(ع)... پرچم سبز مهدی (عج)... خوبیش اینه ایران هر دو رو داره... یاعلی
  • مهدی ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 0
    دم همه ی بچه های سپاه و ارتش نیم کیلوTNT.
  • بنده ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    خدا شما رو حفظ کنه
  • محسن شیرازی ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    مشرق جان... ممنون
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    سرمایه گذاری روی صنایع موشکی کار عاقلانه ای است اما موشک یکبار مصرف است و صرفا برای بازداراندگی و تهاجم قابل استفاده است و استفاده مستقیم دفاعی هم ندارد، مگر موشکهای ضد موشک که هنوز در این خصوص به نقطه موثری نرسیده ایم. . ای کاش روزی چنین خبرهایی را هم مورد ساخت هواپیماهایی اعم از جنگده و بمب افکن هم بشنویم. هواپیمهاهایی که بارها و بارها قابل استفاده باشند...
  • کیوان از بوشهر ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    حزب الله پیروز است ما سرباز ولایتیم
  • محسن ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    دمتون گرم وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَـكِنَّ اللّهَ رَمَى وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلاء حَسَناً إِنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ* و آنگاه که تير می ، انداختی ، تو تير نمی انداختی ، خدا بود که تير می انداخت ، تا به مؤمنان نعمتی کرامند ارزانی دارد هر آينه خدا شنوا و داناست. انفال 17
  • ناشناس ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    خوب واسه همین اسمش قیامه دیگه
  • اسماعیل ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 0
    شهید تهرانی مقدم تو زمان شهادتش روی یه موشک کار کرد که نوع پیشرفته موشک سجیل بود با 4 مخزن سوخت جامد که حالت ترکیبی و تعویضی مخازن به صورت حذفی که ایشون همه کارهایش رو کرده بود. بدنه و سر جنگی متفاوتی داشت که نسل آخر موشک های ایران بود و بخاطر سرعت زیاد و فرود فوق صوتی از جو قابل رهگیری هم نیست و دلش می خواست روش بنویسه : ساخت شیعه . و قدرت برد اش به امید خدا تا آمریکا هست . کارشناسان این موسسات علمی و پژوهشی از ترس اینکه نکنه ایران به این قدرت رسیده باشه ، شب و روز در حال تحقیقات هستن . امیدوارم موفق باشید .
  • مهدی ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    هنوز حقه های زیادی برای رو کردن داریم....
  • ایرانی ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    ...................1000هر موشک 1000 بمب...
  • ناشناس ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 0
    خود کارشناسان غربی دارند اعتراف می کنند بعد یکی مثل تو پیدا میشه و حرف بی ربط می زنه ،دلیلت واسه این حرف مضحکت چیه ؟ دلیل منطقی برای حرفت داری یا فقط خواستی یه چیزی بگی که لال از دنیا نری
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 0
    رضوان الهی بر روح بلند شهید طهرانی مقدم وادامه دهندگان راهش وکلیهء نیروهای همیشه آمادهء دفاع از کیان جمهوری اسلامی باد ! دست علی ع یارتان باد
  • حسین ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 0
    اینارو به ظریف نشون بدید
  • مجتبی ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    rq170 ایرانی چی شد؟!!! روحانی پسش داد؟!
  • ايران هخامنشي ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 0
    براي اينه كه به ايران حمله نميشه,اين يكيش بود,جمهوري اسلامي بهترين حكومتي هست كه بعدازهخامنشيان ميشناسم كه ايران روقدرت بخشيد,من دربخش فارسي راديوفرانسه مطلب ترجمه شده اي ازروزنامه فرانسوي خوندم كه لذت بردم افتخاركردم,چرا رسانه هاي ايراني ازپوشش اين مطلب غافل شدن?خيلي افتخارآميزبودواقعأحيرت انگيزبود,ازقدرت بي نظيرايران درحداقل چندقرن اخيرنوشته وگفته'ميراث خواران امپراتوري ايران حتي درخواب هم نميتونستن ايراني روتصوركنندكه باتكيه برايديولوژي شيعه يك ژيوپولتيك مقدردرمنطقه تشكيل بدهدكه باعث شده ايران اكنون ازقدرت منطقه اي هم فراتررفته وتبديل به قدرت مديترانه اي شود' چرااين خبرروترجمه ومنتشرنكرديد??? مخالفان وطن فروش ببينند تابلكه باپرروي تمام دست ازتبليغ اينكه ج ا باعث شده ايران نسبت به دوران شاه تضعيف بشه!!! بردارند,پررويي هم حدي داره مفت خورها.مخالفان غلط زيادي ميكنندآيت الله خامنه اي قدرتمندترين حكومت چندهزارسال اخيرايران روالان داره اداره ميكنه,بهترين حكمران ايران بوده چون ايران روعظمت بخشيد.توي مخالف وطن فروشي كه الان شايدنوشته من روبخوني وازحرص بتركي هم غلط كردي
  • امید ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 0
    این اطلاعاتیه که شما از ما دارید. اطلاعات نظامی در رده اطلاعات سری و به کلی سری قرار دارد . اگر شما یانکی ها یا سگ نگهبانتون رژِیم صهیونیستی روزی دیوانگی کنید و هوای جنگ با ایران به سرتان بزند در میدان رزم آن چیزهایی که آرزومند دانستن از قدرت ایرانیان هستید نوش جان خواهید کرد.
  • سید ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 0
    باسلام وتشکرازگزارش فوق العاده روحیه بخش ودشمن شکنتان.قطعااگرارتش پوسیده وزنگ خورده امریکا پاازپاخطا کند چنان ضربه کمرشکن وجبران ناپذیری خواهدخورد که تاابدکمرراست نخواهدکرد.میدان نبرد سوریه بحمدالله تمرینی است برای نبردآینده ودفع تجاوزاحتمالی به ایران اسلامی...منتظرفرمان رهبریم
  • کامبیز ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 0
    برو قرصات بخور بگیر بخواب شب به خیر!!!!
  • ابوالحسن ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 0
    ای بابا اشتباهی مثبت دادم
  • ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    ترجمه به ذلخواه مثلا یک جا در مورد موشک سجیل شما ترجمه کردی پیشرفته اما اصل گزارش نوشته حداقل ابتدایی حالا ابتدایی یعنی پیشرفته؟
  • عمو پويا ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    از اين دست مقاله هايي كه سعي دارن ايران رو خطري جدي براي امريكا نمايش بدن زياده و اينجاست كه به درايت و تدبير دكتر ظريف پي ميبريم كه تمامي اين ايران هراسي ها رو با يك جمله نقش بر آب كرد. "امريكا با يك بمب ميتونه موشك هاي ما رو نابود كنه" البته اين نظر به مزاج افراطيوني كه فقط دنبال سياه نمايي درباره دولت محبوب و مردمي تدبير و اميد هستن خوش نمياد.
  • ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    لطفا یه لینک آدرسو برای آقای ظریف هم ارسال فرمایید تا اصلشو مطالعه کنن بد نیست !!!
  • ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    وقتی تل آویو و حیفا را با خاک یکسان کردیم می فهمی توهم یعنی چی
  • صداقت ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    هیچ کشوری از سیلو برای موشک با برد 2000 کیلومتر استفاده نمی کند . این سیلوها برای موشک هایی با برد بیش از 10000 کیلومتر است
  • ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    خب بالاخره برنامه جدید ایران هراسی غرب هم شروع شد و بعد از تعلیق غنی سازی هسته ای می خوان برن دنبال سلاحهای کشتارجمعی ایران. خب اونها واقعا خوب کار می کنند اول افکار عمومی بین المللی رو آماده می کنند و بعد وارد عمل می شوند. مثل آماده کردن افکار عمومی دنیا برای مذاکره و توافق ژنو که ایران از نظر فشار بین الملل و افکار عمومی مجبور به این مذاکره شد. حتی در ایران استقبال زیادی از مذاکره شد که این واقعا عجیب بود. راستی دیشب آخرین قسمت سرزمین بادها رو پخش کرد. بالاخره موهیول تسو رو کشت و حکومت خودش رو تثبیت کرد. داستانهای قدیمی واقعا خیلی وقتها سرمشق می تونه باشه. تسو در چه فکری بود و جومونگ و موهیول در چه فکری بودند.
  • عبد ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    لا حول و لا قوه الا بالله العلي العظيم
  • seyed ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    تا اون موقعي امثالي مثل شما در كشور داشته باشيم نيازي به دشمن نداريم بابا متن بالا حرف يه آمريكايي هست آخه ايراني شيعه چي كم داره ؟
  • صادق ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    باعث افتخار است زنده باد فرزندان غيور ايران زنده باد نيروهاي نظامي توانمند چو ايران نباشد تن من مباد
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    توهم دارید برادر!!! قابلتون رو هم نداره!!!
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 1
    این همه موشک بی مصرف!!!!!!!!!!!! چه پولهایی که هدرمیره
  • طاهر ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    2 0
    برای بالابردن توان بازدارندگی وداشتن قدرت واکنش دوم باید زیر دریایی های خوبی داشته باشیم. البته شاید داریم.
  • ایرانی ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 5
    واقعا موشکهای بی مصرفیند
    • سایه IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      0 0
      این موشک ها هستند که امنیت ما رو درست می کنند تازه پول الکی نمی ره می دونی بودجه نظامی کشور چقدره۲۰ میلیارد دلار که بیشترش بودجه نیروهای نظامی و باقیماندهش برای تجهیزات نظامی هست مگه
  • مهرداد ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    تو توهم داری
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    ر‍ژيم صهيونيستي توهم داره كه بر مبناي توهم هم به وجود اومده
  • بیسیمچی ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    داشتم به اسامی انتخاب شده برای موشک ها فکر می کردم؛ خداییش اسامی خیلی خیلی زیبا و با مسما است. سجیل دقیقا ذهن آدم رو متوجه قدرت الهی که پشت همه این ادوات و تجهیزات نظامی مومنین هست می کنه.به بروبچه های سپاه خسته نباشید می گم.برای سلامتی نیروهای مسلح مومن و متعهد سپاه اسلام صلوات...
  • محمد ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    اگرافزایش برد به اندازه ای که به خاک امریکا برسدمدنطرنباشد حماقت است
  • موسی ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 0
    تاکور شود هر آنکه نتواند دید% محمد(ص) رسول ا... والذین معه اشداء علی الکفار و رحماء بینهم
  • حسین ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    ما آمریکا را زیر پا خواهیم گذاشت به امید برافراشته شدن پرچم محمد رسول الله بر خرابه های کاخ سفید
  • hamid f ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    به نظر من تمام سيستمهاي موشكي و الكترونيكي و كامپيوتري ايران با شوكهاي مغناطيسي والكتريكي در جنگهاي الكترونيك از كار مي افته مگر از محافظ هاي سربي استفاده بشه كه با توجه به سنگيني اون امكان پذير نيست. بهترين سلاح به نظر من رو كردن به سلاحهاي توليد شوك مغناطيس است كه تمام تجهيزات پيشرفته اعم از ناوها وهواپيماها و هر چيز الكتريكي رو تبديل به آهن پاره ميكنه يعني با سوزاندن مدارهاي فرمان اونها اين امر ميسر است واز هر موشك وبمب اتم و...كارا تر است كه الحمدالله موفقيت در اين امرنيز بسيار نزديك خواهد بود.
  • حسین ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    ما آمریکا را زیر پا خواهیم گذاشت به امید برافراشته شدن پرچم محمد رسول الله بر خرابه های کاخ سفید
  • مجید ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 1
    انصافا خودمونیم، چندتا موشک شهاب 3 می تونه از ایران تا اسرائیل رو هوا باشه، بعد درست بخوره تو نقطه مورد نظر؟ قطعا رو هوا زدنش، فقط از طریق لبنان و فلسطین شانس زدن اسرائیلو داریم
  • مجید ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    آخه وقتیکه پاشنه آشیل آمریکا پهلوی گوشمونه چه نیاز داریم به رسوندن موشکها به آمریکا البته فقط برای دفاع
  • حجت ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    اینکه آمریکا می گه گزینه نظامی رو میزه و علنا مارو تهدید می کنه حقوق بشره عایا؟
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    پسر خوب هر کی که مخالفه مگه وطن فروشه.حتما از شما پاچه خوارها بهترن
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    مرسی
  • احسان ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    زندگی و زمانه نوری مالکی؛ میهمان ویژه تهران کیست؟ + تصاویر صد سال بعد شر باباجان اردوغان اومده ورشدار
  • ابوالفضل ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    به امید روزی که رو سر دشمنان اسلام بریزیم
  • حسین ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    بمب لت دیگه چیه؟؟؟؟
  • ایران نژاد ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    مواظب باشید گویا میخان برن سر وقت موشکها.
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    اونایی که منفی دادن استدلالشون چیه ؟ مگه تو همین گزارش نخوندید که سیلوها بسیار بزرگتر از قطر موشک ها هستن ؟ قطعا در آینده نه چندان دور به اون برد میرسیم .
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    خوفناک موشکهای پرتابگر فضایی ماهواره امید و ... هستند اگر برای عملیات نظامی انجام بشن .
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    خدا نکنه خدا حفظشون کنه
  • سلمان ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    سیلوها به شکلی طراحی شدند که ظرف مدت کوتاهی موشک جایگزین از انبار از طریق تونل های زیر زمینی واردش میشه و در محل پرتاب مستقر میشه
  • محمد ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    قیامت ارشه سینن ، بیر علامت دور بوگون
  • manamhamintor ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    azin har chi begi bar miad
  • علی ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    اینها همه خوبند و لازم ، اما بهترین سلاح بدست آوردن دل های شکسته است . بر طرف کردن غم و اندو مردمی که به امید اجرای عدالت از همه چیزشان گذشتند خنداندن پیرمرد ها و پیرزن های سوخته ی دوران چاره ای برای حل مشکل جوانان عزیز مرزو بوم اسلامی . شوروی پاشید علتش را در یابید شاهان سرنگون شده علتش را بیابید علت ضعف آمریکا در این دوران ، نداشتن سلاح نیست بلکه دل شکستن می باشد
  • پویان ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    عزیزم اگر همین بی مصرفها نبود شما الان کتلت شده بودی!!
  • حالا ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    خبر فوری یک منبع اطلاعتی اعلام کرد ایران به موشک هایی دست پیدا کرده که بدون خروج از جو قابلیت سه بار دور زدن زمین را دارد و بعد هم میاد توی سر خودمون فرود میاد. تاپیک خوبیه ادامه بدین
  • علیرضا ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    پیش بینیت هم درست در اومد ناشناس خودش رو معرفی کرد
  • محمد ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    اگرافزایش برد به اندازه ای که به خاک امریکا برسدمدنطرنباشد حماقت است
  • ناشناس ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    برای جنگیدن در مقابل کشورهای خاورمیانه بازدارنده هستند.ولی جنگ باآمــــــریکا با این موشک ها شدنی نیست
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    آخه من به تو چی بگم؟ خودت بگو؟
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    اصل بازدارندگی پس چی هست؟ اگه این موشک ها نبودن فکر میکردی توی مذاکرات چقدر دستمون باز بود؟
  • وحید ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 1
    برد تیرکمونی که واسه شکار گنجشک استفاده میکنم ازبرد این موشکهای ازرده خارج بیشتر
  • رسول ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    این همه موشک ازرده خارج!!!!!!!!!!!!!!1میخوایم چیکار؟
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    توهم بعضی از مسئولین ما دارن که حرف هایی میزن که نشان از وهم داره توهم آمریکایی داره که فکر میکنه گزینۀ نظامی روی ایران تاثیر میذاره
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    شما نگران نباش
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    درسته اونها از این شیوه ها قبلا استفادهع کردن و در اینده هم خواهند کرد. اما این گزارش نصف توانایی های واقعی ایران رو هم حتی نشون نمیده بماند که تعریف حساب بیاد!
  • مهدی ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    در جوامع غربی هر کسی بر "ها لوکاست" مشکوک میشود بلافاصله میفرستند برود تو نیویورک موزه "هالوکاست" را بازدید کند. حالا فکر کنم بهتره برادران سپاهی دست وزیر خارجه مان را بگیرند و چند دور ؛ دور این سیلوها بگردانند تا لیخند از لبش بر تفکر بر عقلش فایق آید!
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    منافع آمریکا رو میزنیم تا با جنگ با آمریکا هم شدنی بشه
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    آره این ها توهمه اصل کاری ها هنوز رو نشدن
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    آروم آرو نشون بدیم یه وقت شکّه نشه بمونه رو دستمون!
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    اشتباهی منفی دادم
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    سه کیلوش واسه خودت نفهم.
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    بی مصرف؟! کمی فکر کن بعد نظر بده. نکنه توقع داری هر شب چند تا موشک در کبکنیم تا با مصرف بشه؟!! تجهیزات نظامی مصرفش در بازدارندگیش هست، نه لزوماً استفاده رد میدان جنگ. اگه این تجهیزات نبود، الان شما یحتمل در قسمت آزمون عملی برزخ بودی.
  • سینا ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    با یک صدهزارم این ها رژیم صهیونیستی رو به خاک سیاه نشوندیم اگه وقتش بشه ببین با این ها چیکار میکنیم حالا اونایی که رو نکردیم بماند
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    لابد از اون گنجشک ها خورده تو سرت که این چرت و پرت ها رو میبافی!
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    فیلم جدید چی داری؟
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    همچنین این همه آدم از رده خارج و بی مصرف و ترسو میخوایم چکار؟!
  • hamidreza313 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    واقعا حيف شد كه شهيد شد. خدايش غريق رحمت كند!
  • حالا ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    خبر فوری ایران دو هواپیما ساخته که از نظر توان رزمی ، عملیاتی و الکترونیکی بسیار پیشرفته است یکی هواپیما قاهر که فقط عکس خود هواپیما و پرواز مدل اون را نشون دادن ولی پرواز خود هواپیما را نشون ندادن دیگری هواپیمایی است که اصلا نه نام آن را بردند ونه خبرش و نه عکسش .
  • hamidreza313 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    اگه توهم بود تا الان ده هزار بار به ايران حمله شده بود. فقط از قدرت ايران (به لطف خدا) ميترسن كه تا الان حمله نكردن.
  • hamidreza313 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    اين برد فقط اسرائيل رو كه حكم قلب آمريكا هستش ، بزنه كافيه! تو غصه بقيه اش رو نخور!
  • hamidreza313 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    فكر نكنم چيزي به اندازه حرفهاي خودت دور زمين بچرخه و آخرهم مثل .... سربالا برگرده به خودت!
  • کوروش ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    حزب خدا همیشه پیروز است یاران حق خودسازی کنید و آماده باشید وقت پیروزی نهایی خیلی نزدیک است.
  • کوروش ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    درست حرف بزن
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    سریال جدید چی داری؟
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    آمریکایی که بمب اتم داره خطر جدی نیست؟ رژیم صهیونیستی چطور؟ تکفیری ها چطور؟ ...
  • کوروش ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    پاشو!!!! چقدر می خوابی؟
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    خوب نصف دیگش چیه ؟ مثلا بشقاب پرنده یا اسلحه موج گاما؟
  • حالا ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    آقا کوروش تازه می خواستم بخوابم که دیدم شما این نظر را گذاشتید وآقای ناشناس دفعه قبلی گفته بودی فیلم حالا میگی سریال آخر کدومشون ؟ این نشون میده شما ثبات شخصیت ندارید. و همچنین آقای حمیدرضا 313 منظور من هم همون سه نقطه است دیگه اینقدر تواناییمون زیاده که میتونیم تفی را بیندازیم که سه دور دور زمین بچرخه
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    اگه میشد گفت گفته میشد
  • ایران ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    تحت پروژه سری قرار گرفته .. خبر هاش نزدیکه انشاالله
  • ایران ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    قطعا رسیدیم .. خیلی وقت پیش تا 12000 تا هم ازمایش شده .. فقط دستور فرمانده کل قوا باید باشه تا عملیش کنن ان شا الله
  • ایران ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    حیف اون نام ایرانی که گذاشتی باید بزاری اجنوی بی غیرت ... مصرفش هم خواهی دید ان شاالله
  • ایران ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    بچه خرشگوش تا حالا بهت نشون دادن ؟؟؟ تیرکمون و گنجشک که دیدی ... اینم ببین :|
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    اسراییل هیچی نیست به قول اقا توجنگ 33روزه و22روزه و8روزه غزه نشون دادیم حین سگ توسری خورده نشست سرجاش زنده بادایران
  • حسین ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    تاکید امریکاییها بر این که ایران به دنبال موشک قاره پیماست فقط یک حربه تبلیغاتی برای زیر سوال بردن برنامه هسته ای ایران هست... دلیلش واضحه، موشک قاره پیما بدون کلاهک نامتعارف توجیه اقتصادی نداره؛ یعنی قیمت موشک از قیمت اهدافی که ممکنه با کلاهکهای متعارف منهدم کنه بسیار گرانتر خواهد بود...
  • اشکان ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    تو جنگ واقعی قابلیت های بیشتری از توان رزمندگان دلیر ایران اسلامی رو خواهد شد که دشمن رو با تنبون خیس میفرسه خونش
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    مختصص موشکی باید پیش شما بیکاران الاف لنگ بندازن!!
  • دنا ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    فکرکنم اقایونی که مخالفت میکنن نمیدونن که حزب ا..وحماس بافشفشه (درمقابل موشک های ما)تونستن اسرائیل روذلیل کنن وحتی سپرموشکی چندمیلیارددلاریشم نتونست کاری بکنه
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    زمان جرج بوش طرح حمله به ایران قطعی بود اصلا فلسفه اشغال ایران در شرق و غرب یعنی عراق و افغانستان با هدف اشغال زمینی و تغییر نظام ایران بود.......یا مثل مصر کودتای غرب گراها با ارتش علیه اسلام گرایان این توان موشکی و هسته ای بود که باعث شد جرج بوش از حمله به ایران منصرف بشه خود این توان هم از مردم و مقاومت مردم شکل گرفت و خود مردم هم با عنایت خداوند و دعاهای امام عصر(ع) چنین حرکت هایی رو انجام دادن
  • بسیجی ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    من در مبارزه با دشمن درخط مقدمم تو هم با ما باش یا علی برادر
  • نیما ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    اخه پاچه خوار ! این چه ابر قدرتیه که به زور پراید تولید میکنه و واکسن فلج اطفال نداره به بچه ها بده . توهم زدی جنسش خوب بوده
  • حسين ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    برای همه ی بیکاران ایران زمین و من که در حال انجام مرا استخدامم دعا کنید ان شاءالله تمام مشکلاتتان حل شود . . .
  • رحمن ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    انشاءالله که ما از آنچه ایشان گفته قویتر باشیم و بشویم آما باید با دقت این اظهارات را دنبال کرد پر واضح است منظور ایشان این نیست که دولتمردان آمریکا را بترساند بلکه برای دادن بودجه دفاعی بیشتر به اسراییل و مسلح کردن اسراییل است .بعد هم ترساندن عوام و مردم آمریکا که اطلاعی از سلاح ندارند است تا بتوانند جای خالی جنگ سرد را که بین روسیه و آمریکا بود را پر کنند تا بتوانند مردم را در خوف قرار داده و منزوی و ساکت کنند تا سرمایه داران خونخوار به چپاول ثروت مردم آمریکا ادامه دهند.
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    خدا زیاد کند و خدا پشتیبان کسانی که در تلاش برای اقتدار و امنیت روز افزون برای ملت ایران و شیعه هستند باشد به امید روزی که رژیم صهیونیستی با این موشکها نابود شود و نظام استکباری آمریکا هم البته .........به دنبال آن یا شاید زودتر
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 1
    این اندیشکده های آمریکایی با هماهنگی دولت آمریکا گزارش هاشون را منتشر می کنند هر بخوان ایران رو تهدید جلوه بدن بزرگنمایی می کنند هر وقت نخوان میگن سلاحهای ایرانی قدیم ی و زنگ زده است و قدرت آمریکا را به رخ می کشند ولی واقعیت این است که ما از نظر نظامی از آمریکا بسیار ضعیف تریم
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    با موشک های سنگر کوب سیلوها رو می زنند و در نتیجه ناکارامد می شوند
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    ابتدا با استفاده از هواپیماها و ماهواره های جاسوسی موقعیت سیلوها را می یابند سپس با موشک های سنگر کوب آنها را می زنند
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    عزیزم دشمن را باید تو خاک خودش بزنی تا از ادامه جنگ منصرف بشه نه بیرون از خاک خودش...همین ژاپن تا زمانی که بمب اتمی داخل خاکش نزدند تسلیم نشد
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    ای کاش مثل ژاپن وکره جنوبی به علت صنایع ومحصولات معروف ومشهور بودیم نه پیاده سازی الگوی کره شمالی در ایران که حاصلی جز بیکاری وفقر و....
  • اهواز ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    انشاالله با چندتا از این موشکها مراکز وهابیون و سلفیون را منهدم میکنیم
  • ناشناس ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی
  • ناشناس ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    0 0
    تو اون کامنت های بالا یه آقایی به نام سروش به جناب آقای دکتر ظریف سفارش کرده که این مقاله بخونه وبیست بار هم از روش بنویسه ! بیچاره فکر کرده همه مثل خودش بیسواد هستن که لغت هراس رو حراس وباح جیمی نوشته ! بیچاره معلومه دوره راهنمایی رو هم نخونده وبه استاد دیپلماسی ایران سرمشق میده! ((حمید)) جان دلبندم هراس نه حراس! به احمدی نژاد ومشایی هم یاد بده
  • محمد ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    اسرائیل 500کلاهک اتمی داره که 5تاش واسه ایران کافیه...! ولی اگه به زمین برسن،با موشک های دقیق راحت میشه زدشون...! درضمن همه 500تاکلاهک توی اسرائیل و توی مکان های خاصی است که ایران بیشترشون رو شناسایی کرده و فقط واسه اسرائیل به اون کوچیکی یک موشک کافیه که به یکی از اون کلاهکاشون بخوره که از روی زمین محو بشه...!
  • محمد ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    میخواستی با این تحریم ها قوی تر هم باشیم...! دمشون گرم که تا همین جا هم رسیدیم...!
  • اریایی ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    0 0
    حالا تو هم غلط املایی نگیر با سواد
  • دانیال ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    جدیدترین موشکای ایرانی که شهریور آزمایش میشن دقیقا از فناوری موشکای تپل روسیه برخوردارن......از جو میرن تو جو حرکت و بعدشم.....دهن آمریکا و اسرائیل کثیف سرویس
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    خاک بر سرت
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    میشه کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین رو بگی؟؟؟؟
  • جواد ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    بیمصرف تویی که این اراجیف را مینویسی
  • به امید پیروزی ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    اسرار نظامی رو که نمیان به ما بگن به خدا اگه به ما ها میگفتن تا الان هزار بار ایران نابود شد بود بعدشم RQ170رو نمایی شد
  • علی ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    تشکر شما را قسم مییدم زود به زود موشک امتهان کنید تا بترکه امری کا
  • جمهوری اسلامی ایران ابرقدرت ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    -ایران قدرت برتر دنیا ومنطقه است و هیچ کس جرئت حمله به او را ندارد چرا که ما سه چیز داریم:« -دین اسلام -نداشتن هیچ ترسی از ابرقدرتکها -و جمهوری اسلامی داریم تا هر وقت ما این 3 چیز رو داشته باشیم،هیچ ابرقدرتکی مثل انگلستان وآمریکای لعنتی که در زمان ذلت بار پهلوی نفت و منابع طبیعی وانسانی ما را به تاراج بردند و به قول حرفهای مزخرف خودشان به ما تکنولوژی غربی که بی بند وباری وفساد بود را دادند ولی مردم ما هوشیارانه توانستند نوطئشان را خنثی کنند و به اسلام و حقیقت وفرهنگ اسلامی خودشان برگردند و حالا مردم ما با این سه چیز میگویند که هیچ مستکبر وابرفدرتک و زورگو حریف ایران اسلامی نیست و این انقلاب تا انقلاب حضرت مهدی با کمک به مظلومان جهانی همانند فلسطیان و مبارزه با ابرقدرتکها و زورگویان و مستکبران و نوچه هایشان همانند انگلیس و آمریکا و داعش مبارزه میکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس